2. Plaatkoek met chocolade, noten en karamel

DSC02001


In juli opende mijn vriendinnetje Carène haar winkel MAGPIE in de de Zwanestraat in Groningen. Voor de opening had ze een heerlijke 7-layer koek gebakken (die ze ook regelmatig maakt voor de verkoop). Jummie!! Pieter en ik waren er allebei dol op. Voor mijn verjaardag wilde ik dus ook zoiets gaan maken: een plaatkoek met allerlei lekkers erop. Geïnspireerd op de koek van Carène – en op wat receptjes die ik op het internet vond – heb ik deze heerlijke plaatkoek gemaakt. Ik heb gelijk een hele grote gebakken, maar ik zal hier de hoeveelheden halveren. Dan heb je alsnog ruim genoeg voor een man of 12-15.

Misschien leuk om te vertellen, is dat je deze koek op het internet vindt onder verschillende namen: seven-layer bar of hello dolly bar bijvoorbeeld. Maar ook ‘baked bars’ of ‘magic bars’ wordt gebruikt voor een soortgelijke plaatkoek. Je kunt eindeloos variëren met de ingrediënten. Je doet er gewoon in wat je lekker lijkt! En nog een voordeel: het is super makkelijk om te maken!

INGREDIËNTEN
250 gram digestive biscuits
110 gram boter
gemalen kokos (een goede hand vol)
150 gram chocolade drops (een mix van puur, wit en melkchocolade)
75 gram caramel stukjes
60 gram walnoten
60 gram pecannoten
1 blikje gezoete gecondenseerde melk

AAN DE SLAG
Verkruimel de biscuits met de keukenmachine. Je kunt het ook met de hand of met een vijzel doen, maar zorg ervoor dat er geen grote stukken meer in zitten. Smelt de boter en schenk dit bij de biscuits. Doe er de helft van de kokos bij en meng dit. Doe het mengsel in een licht ingevette vorm van ongeveer 20×30 cm. Ik bekleed na het invetten de vorm vaak met bakpapier, zodat ik de koek er gemakkelijk uit kan halen na het bakken. Druk met de achterkant van een lepel het biscuitmengsel aan, zodat je een mooie egale bodem krijgt zonder gaten of kieren. Zet minstens tien minuten in de koelkast.

Verwarm de oven voor op 190 graden. Rooster de noten kort in een koekenpan op matig vuur. Hak ze in grove stukken en verdeel ze over de bodem. Verdeel ook de chocolade drops en de caramel stukjes over de bodem. Giet dan de gecondenseerde melk eroverheen. Zorg dat deze goed is verdeeld. Strooi vervolgens de resterende kokos eroverheen en bak 20-25 minuten in de oven. Laat vervolgens afkoelen. Je kunt de koek afgedekt op kamertemperatuur gemakkelijk 2-3 dagen bewaren. Eet smakelijk!!!

DSC01984

DSC01989